Wanneer je al enige tijd aan het ondernemen bent, dan weet je hoe belangrijk het is om iedere dag een beetje bij te leren. Kennis is daarom zo ontzettend belangrijk, dat het ook voor ondernemers die al even onderweg zijn, meer dan de moeite waard is om één of meerdere boeken voor ondernemers te lezen. Natuurlijk is het helemaal aan jezelf om de tips en adviezen die in deze ondernemersboeken staan tot je te nemen, maar kunnen ze je wel net even dat zetje geven dat nodig is om de juiste koers te blijven varen met je bedrijf. Omdat er zo ontzettend veel boeken voor startende en ook ervaren ondernemers op de markt zijn, hebben wij ons beperkt tot een top 3 met beste boeken voor ondernemers.
Waaraan herken je een goed ondernemersboek?
Het vinden van een goed ondernemersboek kan soms een uitdaging zijn. Er komt immers zoveel informatie op ons af dat het moeilijk is om te bepalen welke boeken echt de moeite waard zijn. Je leest af en toe eens een aanbeveling op bijvoorbeeld LinkedIn of je leest de achterkant van een boek en denk ‘dit is misschien wel iets voor mij’. Gelukkig hoef jij je hier geen zorgen meer om te maken. Wij hebben namelijk een aantal handige tips voor je, zodat je een goed boek voor ondernemers direct kunt herkennen.
Hoe relevant is het boek?
Niet ieder ondernemers boek is even geschikt voor jouw specifieke behoefte. Het is bijvoorbeeld logisch dat een startende ondernemer heel andere dingen wil leren, dan iemand die al jaren een succesvol bedrijf heeft. Het is dus met name belangrijk om voor jezelf te bepalen waar je bijvoorbeeld moeite mee hebt, zodat je op basis daarvan een geschikt boek kan kiezen die je hierin kan helpen.
Wie is de auteur?
We hoeven je natuurlijk niet uit te leggen dat een voorwaarde voor een goed boek voor ondernemers, geschreven moet zijn door een ondernemer die precies weet hoe de wereld in elkaar steekt. Zorg er daarom dus ook voor dat je weet wie de auteur is en of hij of zij de juiste expertise heeft om een bepaald onderdeel van het ondernemerschap te kunnen belichten. Iemand die niet door dezelfde diepe dalen is gegaan als jij, kan je natuurlijk nooit vertellen hoe je hier sterker uitkomt.
Recensies van anderen
Net als bij tal van andere zaken, geldt ook dat bij het uitkiezen van een goed boek voor ondernemers, de recensies van anderen enorm belangrijk zijn. Als veel mensen positieve feedback geven en het boek aanbevelen, is dit meestal een goed teken. Belangrijk is alleen wel dat je deze recensie in het juiste perspectief leest. Iemand die denkt dat je in het boek ‘Een werkweek van 4 uur’ leert hoe je direct vanaf het begin met 4 uur werken succesvol kunt worden, die heeft zich waarschijnlijk niet helemaal verdiept in het principe.
De 3 beste boeken voor (startende) ondernemers
Je weet nu waaraan een goed ondernemersboek moet voldoen. Natuurlijk zijn er dan nog ontzettend veel boeken waaruit je kunt kiezen. Daarom hebben wij een selectie voor je gemaakt, met de 3 beste boeken voor startende ondernemers.
De ondernemende ondernemer
Ben jij een ondernemer met grote ambities? Wil je jezelf en je bedrijf naar nieuwe hoogten brengen? Dan is ‘De ondernemende ondernemer’ hét boek dat je absoluut gelezen moet hebben. Het leerzame aan dit boek, is dat je verschillende voorbeelden uit de praktijk te zien krijgt en je voorzien wordt van allerlei handige tips. Daarbij komt ook dat dit boek, als je het ons vraagt, meer als een soort handleiding kan worden gezien, dan een daadwerkelijk leesboek. De meeste ondernemers raadplegen dit boek daarom gedurende hun ondernemerschap regelmatig.
In dit boek delen verschillende (inmiddels) gerenommeerde ondernemers hun persoonlijke verhalen en vooral ook waardevolle lessen. Zo lees je hoe zij zijn begonnen en welke obstakels ze hebben moeten overwinnen en welke strategieën hen naar de top hebben gebracht.
De 100 euro startup
De 100 euro startup is een boek, dat inmiddels in meerdere landen een absolute bestseller is en dat is niet voor niets. Als je het ons vraagt is dit misschien wel het beste boek voor ondernemers die willen beginnen met hun eigen onderneming, maar denken dat ze niet voldoende geld hebben. Zoals de titel van het boek al doet vermoeden, lees je in dit boek maar liefst 50 verhalen van verschillende ondernemers, die allemaal zijn begonnen met minder dan 100 euro en inmiddels allemaal een succesvolle onderneming hebben.
Wat je in dit boek naast de vele verhalen met name leert, is dat er drie aspecten zijn die jou als ondernemer succesvol kunnen maken. Dat houdt in dat je iets moet doen waar je goed in bent, wat je leuk vindt en ook moeten er natuurlijk wel klanten zijn voor je product of dienst. Als deze 3 dingen kloppen, dan wordt je onderneming met de juiste inspanning gegarandeerd een succes!
The 80/20 principle
Het 80/20 principe richt zich met name op het bekende pareto principe. Dit zien we niet alleen terug bij ondernemers, maar geldt eigenlijk in heel veel gevallen. Dit principe stelt dat de meeste resultaten voortkomen uit slechts een klein deel van je inspanningen. Met andere woorden, door je te focussen op de belangrijkste 20 procent, weet je in de meeste gevallen 80 procent van de omzet te genereren. In het geval van een onderneming geldt dit vaak ook. Zo zorgt vaak 20 procent van je producten, voor zo’n 80 procent van de omzet.
In dit boek leer je dus onder andere hoe je bepaalde keuzes moet maken om ervoor te zorgen dat je dit resultaat weet te behalen als ondernemer. Je leert hoe jij je moet concentreren op de belangste 20 procent, zodat je niet onnodig energie verspilt aan zaken die niets of te weinig opleveren. Als je het ons vraagt een perfecte aanvulling op de hierboven genoemde boeken voor ondernemers.