Je hebt al een onderneming of je wilt een onderneming opstarten en je hebt de vraag: ‘Hoe bedenk je een sterke domeinnaam?” Het is goed om te weten dat jouw vraag veel wordt gesteld en ook een hele belangrijke vraag is. Je hebt waarschijnlijk al uren of misschien wel dagen zitten broeden op een sterke domeinnaam, maar je twijfelt nog. Het bedenken van een domeinnaam, sterk of zwak, is al een opgave op zich. Als je eindelijk tevreden bent en je wilt jouw domeinnaam registeren, kom je erachter dat deze mogelijk al bestaat. Met onderstaande tips kom je tot voldoende inspiratie om over te gaan tot registratie.
Wat is een domeinnaam?
Misschien een schot in open roos maar een domeinnaam is een overzichtelijk webadres. Het is de basis voor jouw website, e-mails, etc. Je kunt zelf bepalen wat je wel en niet plaatst of verstuurd. Je kunt een domeinnaam ook gebruiken voor een doorverwijzing naar een andere website om zo meerdere ingangen te creëren.
Mocht je jouw domeinnaam niet willen gebruiken maar ook willen voorkomen dat een ander hem gebruikt, dan kun je deze parkeren. Zo is en blijft hij in jouw bezit zonder dat er actief iets mee gebeurd.
Wat is een sterke domeinnaam
Er zijn vijf basisregels voor een sterke domeinnaam, namelijk:
- Niet te lang;
- Gemakkelijk te onthouden;
- Niet meer dan één koppelteken;
- Goed uitspreekbaar; en
- Kan niet verkeerd geïnterpreteerd worden.
Als je deze richtlijnen hanteert voor jouw domeinnaam, dan heb je een sterke domeinnaam die bij je bezoekers of potentiele bezoekers blijft hangen.
Namen, extensies en merken
Hoe jij jouw domeinnaam inricht is jouw vrijheid. Veel ZZP-ers gebruiken hun eigen naam als hun domeinnaam, bijvoorbeeld KlaasJansen.nl. Een dergelijke domeinnaam voldoet aan de vijf basisregels, maar springt niet uit in originaliteit. Dat is soms ook niet nodig, maar het kan een overweging zijn om verder te zoeken naar een andere oplossing.
Waar vroeger de keuze beperkt was tot extensies met .nl, .com en .net is dat tegenwoordig enorm uitgebreid. Voordat je een keuze maakt welke extensie je kiest is het goed om na te denken waar jouw markt ligt. Als deze markt over heel de wereld is, dan is een .nl-extensie niet voor de hand liggend. Aan de andere kant kun je wel een domeinnaam met meerdere extensies registeren en parkeren of juist gebruiken voor meer bereik.
Veel grote ondernemingen, zoals Google, gebruiken hun merknaam ook als domeinnaam. Voor sommige ondernemers is dit met oog op de basisregels haalbaar, voor anderen waarschijnlijk niet. In dat geval kun je denken aan bijvoorbeeld een afkorting.
Synoniemen
Je hebt bovenstaande adviezen gevolgd en je hebt jouw keuze gemaakt en toch kom je erachter dat jouw domein al is geregistreerd. Wees niet getreurd, je kunt altijd met de extensies kijken of daar mogelijkheden zitten. Mocht dat niet het geval zijn, bedenk eens synoniemen. Mogelijk zit daar nog ruimte om alsnog jouw domeinnaam geregistreerd te krijgen.
Hoe bedenk je een sterke domeinnaam is geen lastige vraag om te beantwoorden, maar kost wel tijd en creativiteit. Met bovenstaande tips zal je genoeg inspiratie op kunnen doen om jouw domeinnaamregistratie in orde te brengen.