Je eigen bedrijf starten

Ondernemerschap is een droom voor velen, maar lang niet voor iedereen weggelegd. Wil jij een eigen bedrijf starten? Laat je dan van te voren goed informeren zodat je niet te veel voor verrassingen komt. In deze gids vertellen wij je waar je op moet letten als je voor jezelf wilt beginnen.

Voor je zelf beginnen? Het begint hier

Waarschijnlijk weet je al heel lang wat voor bedrijf je zou willen beginnen, maar ook dan is het heel verstandig om vooraf grondig onderzoek te doen. Nog voordat je met je bedrijfsplan naar de KvK gaat, is het verstandig om alles helder op papier te zetten. Wat voor bedrijf ga je beginnen? Wie worden je klanten? Hoe groot is de markt? En hoe toekomstbestendig is de markt?

Niemand heeft een glazen bol, maar door jezelf en je bedrijf over een periode van 5 en 10 jaar voor te stellen, schets je wel een realistisch beeld. En mocht je een financiering willen aanvragen bij een bank, wordt er ook zeker gekeken naar de potentie in de toekomst.

Zet voor jezelf alle vragen op een rij die jezelf kunt bedenken. Denk daarbij ook aan zaken als de nodige bedrijfsverzekeringen, aansprakelijkheid, pensioenopbouw, etc.

Marktonderzoek

Een eigen bedrijf beginnen, begint bij een gedegen marktonderzoek. En dat is niet heel eenvoudig. We gaan er in dit voorbeeld even vanuit dat je een bedrijf wil starten met personeel. Als je als ZZP’er aan de slag gaat, loop je voornamelijk alleen risico voor jezelf en dan is een tijdrovend en/of kostbaar onderzoek niet per se nodig. Wel is het dan alsnog verstandig om je goed in te lezen. Daarvoor kan je terecht bij onze gids voor zzp’ers.

Klantenonderzoek: wie is je klant? Waar is je klant? En hoe kom je aan je klant?

Wie worden je klanten? Als je een onderneming wil starten is het verstandig om vooraf te bepalen wie je klanten worden en wat je doelgroep zal worden. Ook is het prettig om vooraf te bepalen hoe je deze klanten gaat benaderen. Dat geeft je een goed beeld bij de haalbaarheid van je plannen.

Als startende ondernemer is het dus raadzaam om een analyse te maken van je klanten. Ga je een product of dienst verkopen? En wordt dit iets wat maandelijks, jaarlijks of eenmalig wordt aangeschaft? Behoort het product tot onze primaire levensbehoeftes? Of is het luxe? Is het onderhevig aan marktinvloeden of seizoenen? Of is het altijd nodig?

Ook is het handig om te bepalen waar je doelgroep zich bevindt. Wil je een eigen winkel beginnen, dan zullen je klanten zich waarschijnlijk vooral in de regio bevinden. Maar misschien begin je wel een webshop en dan is de plaats waar je klanten zich begeven helemaal niet interessant.

En hoe kom je aan je klant? Je begint niet meteen een winkelvestiging in de Kalverstraat en start helaas ook niet met een nummer 1 positie in Google. Je zal moeten werken aan naamsbekendheid. Daarvoor is marketingbudget nodig. En ook hiervoor geldt dat je van te voren goed onderzoek moet doen naar de haalbaarheid van je plan. Je zal mogelijk een startkapitaal hebben die je (gedeeltelijk) wil benutten voor je marketingcampagne. Maar welke middelen ga je hiervoor gebruiken?

Kies je bijvoorbeeld voor:

  • Online marketing
  • TV reclame
  • Radio reclame
  • Outdoor signing

Welke keuze voor jou het beste is, is afhankelijk van je type bedrijf. Een webshop richt zich eerder op online dan offline reclame. Maar voor een winkel is outdoor reclame vaak weer een betere en betaalbare keuze. Ons advies is: besteed je geld goed in marketing, maar pak niet meteen alles aan. Je kunt beter 1 onderdeel héél goed doen, dan verschillende onderdelen een beetje.

Opstartfase van je bedrijf

Nu je goed onderzoek hebt gedaan, kan je concluderen of je bedrijfsplan levensvatbaar is of niet. En hier een plan voor maken. De opstartfase is aangebroken. En dat begint bij een inschrijving bij de Kamer van Koophandel.

Voor een inschrijving bij de Kvk is fysiek contact noodzakelijk, maar je kunt veel voorwerk al digitaal doen. Op de website van de Kvk kan je alles vinden over de inschrijfprocedure.

Bepalen van je bedrijfsnaam

Bij het oprichten van een nieuwe onderneming, is het bedenken van een goede bedrijfsnaam niet eenvoudig. Zorg ervoor dat je bedrijfsnaam over het volgende beschikt:

  • Je bedrijfsnaam moet makkelijk (en voor iedereen) te spellen zijn
  • Bij voorkeur iets zeggen over de dienst die je aanbiedt
  • Nog niet in gebruik zijn bij soortgelijke praktijken
  • Niet teveel lijken op een bedrijfsnaam van een concurrent
  • Niet geregistreerd staan als merknaam

Als je eenmaal een goede naam voor je bedrijf hebt bedacht, kan je hem invullen bij de Kvk. Daar krijg je vervolgens te zien of er al bedrijven bestaan die deze naam voeren. Is dit niet zo, dan heb je geluk en kun je je naam vast laten leggen.

Wat voor bedrijfsvorm past bij jou?

Er zijn 9 bedrijfsvormen waar je uit kunt kiezen:

  • Eenmanszaak (hier vind je meer informatie over eenmanszaak)
  • Vennootschap onder firma
  • Besloten vennootschap
  • Commanditaire vennootschap
  • Naamloze vennootschap
  • Stichting
  • Vereniging

Eenmanszaak

De meeste startende ondernemers beginnen met een eenmanszaak. Deze vorm is makkelijk te registreren. Je hebt weinig opstartkosten. Maar het grootste nadeel is dat je privé aansprakelijk bent.

Wil je meer informatie over het opstarten van een eenmanszaak?

Besloten vennootschap (bv)

De Besloten vennootschap is ook populair, maar bij het opstarten ook direct ingrijpender. Je moet langs de notaris. Je wordt aandeelhouder en je krijgt te maken met zaken als managementvergoeding.

  • Alles wat je wil weten over het starten van een bv