Het woord “SEO” is een veelgehoorde termijn bij het maken van website en bij online marketing. Het wordt elke dag belangrijker doordat zoekmachines de SEO van jouw website gebruiken om jouw vindbaarheid weer te geven. In eerste instantie denk je misschien dat het zonde is van de investering, dat is begrijpelijk. Maar SEO is belangrijk, lees hier waarom.
Zoekmachines
Zoals vrijwel iedereen gebruiken we hedendaags diverse zoekmachines om weetjes, producten, diensten of andere zaken op te zoeken. Zelden typt iemand direct een hele URL in bij het juiste veld. Even snel de naam intoetsen op Google is vele male sneller en je krijgt dan ook nog eens alternatieven als je bijvoorbeeld een aannemer zoekt. Je ziet dan niet alleen voorgestelde aannemers maar ook bijvoorbeeld sites met overzichten.
Kortom als je potentiële klanten wil bereiken doe je er goed aan om vindbaar te zijn in de zoekmachines. SEO staat voor Search Engine Optimization en creëert dus jouw vindbaarheid.
Goede SEO, waarom?
Een simpele SEO is een begin van een goede vindbaarheid maar een goede SEO is nog beter. Immers sorteren de zoekmachines op zogenaamde rating, waarbij de hoogste rating bovenaan staat. En eerlijk zijn er weinig mensen die door bladeren naar pagina 5 of verder als ze iets zoeken. Juist daarom is een goede SEO strategie belangrijk.
SEO inrichten
Google kijkt naar de inhoud en de vormgeving van jouw teksten op de website. Als je het hebt over de inhoud kun je denken aan de relevantie van het onderwerp, bekende gerelateerde zoekwoorden die gebruikt worden en dat woorden niet onnodig vaak voorkomen. Voor wat betreft de vormgeving kijkt het naar de lengte van de teksten, de alinea’s, de kopteksten en de H1, oftewel de titelpagina. Investeer of zelf of via een bureau in een goede SEO en je zult merken dat je meer bezoekers krijgt op je website en dus ook potentiële kopers.
Meetbaarheid
Het voordeel van SEO is dat je het goed kunt meten. Google houdt bijvoorbeeld via Analytics alles bij. Zo kun je zien op welke zoekwoorden er gezocht is, hoeveel bezoekers je hebt, hoelang zij per pagina zijn blijven hangen, wat hun vervolg stap is geweest, maar ook waar zij vandaan komen en bijvoorbeeld leeftijdscategorie. Door de gegevens te analyseren kun je jouw website verbeteren door zo nodig de tekst aan te passen en meer op een andere doelgroep te richten of mogelijk juist andere producten aan te bieden.
SEO-bureaus
Het is begrijpen dat jijzelf niet wilt investeren qua tijd in dit specialistische werk. Los van de gedetailleerdheid van het maken van een goede SEO is het resultaat ook afhankelijk van andere websites en dus dynamisch. Een goede SEO kan zonder verandering over zes maanden een slechte SEO zijn. Er zijn door het hele land heen diverse bureaus die zich gespecialiseerd hebben op dit gebied. Uiteraard zit er een kostenpost aan, maar op langer termijn leveren meer bezoekers ook meer klanten op en wordt de investering terugverdiend.
SEO is belangrijk, maar waarom zou je niet investeren in meer bezoekers en potentiële klanten? De huidige tijd vraagt om deze vernieuwing.