Webdesign trends, doe je mee?

  • Categorie: Marketing
  • 28 maart 2022
  • Geschreven door: René Dekker
webdesign trends

In deze huidige tijd heeft vrijwel elke ondernemer een website waarop zijn diensten en/of producten worden weergegeven. Samen met een kopje ‘over ons’ en contactgegevens kom je al een heel eind met de inhoud van jouw website. Maar hoe zit het met de webdesign trends, doe je mee?

In 2022 worden er vijf trends verwacht die in jouw webdesign terug moeten komen. Natuurlijk hoef je niet mee te doen met de trend, maar het is wel een aanrader. Bezoekers kijken immers onbewust naar de huidige trends. Websites die oudere trends gebruiken, als in langer dan vier jaar terug, geven een ouderwetse indruk af op jouw bezoeker. Dat werkt niet altijd in jouw voordeel.

1. Dark mode

Vorig jaar september voegde Google deze functie ook toe. Vele websites gingen voor en volgenden ook, samen met diverse apps. Je bezoekers de mogelijkheid geven om zowel een ‘light mode’ als een ‘dark mode’ website te bekijken, is een absolute trend.

De dark mode houdt in dat de achtergrond van je scherm donker is en de teksten licht. Het contrast tussen de teksten en de achtergrond moet voldoende zijn zodat de website leesbaar is. Het is een fabel dat de achtergrond zwart moet zijn, elke willekeurige andere donkere kleur kan ook.

De reden dat dark mode een trend is, komt door verschillende factoren. Een van de factoren is dat het op een recente vernieuwing van je webdesign wijst. Een andere factor is dat een donkere achtergrond minder vermoeiend werkt voor je ogen. Als derde factor wordt aangegeven dat het batterij besparend werkt voor je elektronische apparaten, zoals OLED- of AMOLED-smartphone.

2. Parallax

Een aantal jaar geleden was dit een bekende term in het webdesign en een heuse trend. In de loop van de tijd is het wat vervaagd, maar deze trend is absoluut terug in 2022!

Als je een website met parallax bezoekt dan bewegen foto’s en teksten over elkaar heen zodra je met jouw muis of vinger of het scherm beweegt. Zodra je meerdere lagen over elkaar gebruikt, creëer je meer diepte in jouw design. Het gebruik hiervan geeft een bijzondere dynamiek van de website weer, maar let op dat je het gebruik beperkt tot een speels minimum.

3. Digital Branding

Voor het briefpapier, de enveloppen, de e-mails en misschien zelfs wel voor een hele doos pennen om uit te delen gebruik je meestal een vaste ‘huisstijl’. Maar waarom het webdesign vergeten? Een huisstijl bestaat veelal uit de combinatie communicatie, strategie en historie. Grafische richtlijnen, logo, kleurgebruik en typografie zijn allemaal op elkaar afgestemd. Neem deze brand guide ook mee in jouw digital branding. Denk hierbij aan niet alleen jouw social mediakanalen, maar juist ook aan jouw webdesign. Laat de kleuren van jouw huisstijl terugkomen in jouw website, pas dezelfde grafische richtlijnen toe en typografie. De eenheid die jouw onlinecommunicatie met jouw offlinecommunicatie vormt, geeft jouw bedrijf een betere herkenbaarheid.

Of jouw antwoord op de vraag “Webdesign trends, doe je mee?” nou bevestigend of ontkennend is, het is verstandig jouw webdesign eens in de zoveel tijd opnieuw te beoordelen.