Alles over affiliate marketing én wat je er aan hebt!

  • Categorie: Marketing
  • 8 juni 2022
  • Geschreven door: René Dekker
wat is affiliate marketing

Affiliate marketing. Wat is het nou precies? En wat heb jij als bedrijf eraan? In dit artikel leg ik je uit wat je eraan kan hebben, wat het je kan kosten én wat het je oplevert. Ik ben persoonlijk erg bekend met affiliate marketing en durf wel te stellen dat dit het bést converterende marketingkanaal is. Uiteraard met de kleine kanttekening dat je jouw website goed en gebruiksvriendelijk hebt ingericht.

Wat is affiliate marketing?

Laten we beginnen bij het begin: wat is affiliate marketing nou precies? Affiliate marketing is een marketing kanaal waarbij jouw product wordt aanbevolen op andere websites in ruil voor een commissie. Iemand gaat jouw product of dienst promoten. Dit promoten kost jou geen geld. Ze schrijven gratis over je product. Je betaalt pas wanneer het jou iets oplevert. En daarmee is het ook één van de leukste marketingkanalen. Voor anderen betaal je namelijk al vaak, zonder zeker te weten dat je er iets aan hebt.

Als iemand over jouw website schrijft of je product promoot, is het natuurlijk wel de bedoeling dat zijn of haar promotie wat gaat opleveren. De affiliate marketeer gebruikt jouw dienst bijvoorbeeld als onderdeel van een prijsvergelijking of een review. Kom je goed uit de verf, dan wordt een bezoeker naar jouw website doorgestuurd. Levert het jou uiteindelijk een sale op, dan betaal je een percentage van dat bedrag als commissie naar de affiliate marketeer.

Beginnen met affiliate marketing, hoe doe je dat?

Als je wil beginnen met affiliate marketing is één onderdeel verreweg het belangrijkste: sluit je aan bij een affiliatenetwerk. In Nederland kennen we er meerdere. Het beste werk je met allemaal samen. Schrijf je in bij Awin, Daisycon, Tradetracker en TradeDoubler. Dan heb je de belangrijkste wel te pakken.

Zij zijn je tussenpersoon. Je bespreekt met hun wat je voorwaarden zijn en welke commissie je wilt afstaan en je hoort van hen of dat plausibel is. Vaak werken de netwerken met vastgestelde percentages, zodat je daar zelf niet over hoeft na te denken. Maar als je het hier niet mee eens bent, mag je dit altijd aanpassen. Let er alleen wel op, dat wanneer jij een veel lagere commissie dan je concurrentie aanbiedt, je minder snel bij publishers wordt opgenomen.

Als je bij grote adverteerders opgenomen wilt worden, zorg dan voor een goedwerkende datafeed. Een adverteerder gaat namelijk echt niet handmatig je producten op zijn website tonen. Dat doen we gewoon geautomatiseerd. Het is dan natuurlijk wel noodzakelijk dat je je eigen website zoveel mogelijk bijhoudt en zorgt dat je datafeed actueel is. Zorg vervolgens voor een goede naamsbekendheid. Wil je meer uit je verkeer halen? Zorg dan voor een competitieve prijs. Als je wordt opgenomen in prijsvergelijkingssites, kan je zelf ook regelmatig controleren hoe hoog je daarin naar voren komt. Let er wel op, dat concurrenten van je dit ook doen.

Hoe word je een goed affiliate kanaal?

Affiliate marketing werkt voor jou eigenlijk alleen goed, als je website gebruiksvriendelijk is en iets te bieden heeft dat anderen niet hebben. Dat hoeft niet een heel nieuw product te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook een lagere prijs of veel goede reviews zijn. Of een topservice. Ik kies bijvoorbeeld zelf sneller om iets bij Coolblue te bestellen, omdat ik weet dat ze een eigen koeriersdienst hebben. En een bekende naam in de markt speelt ook een belangrijke rol.

Hoe hoog is de commissie voor affiliate marketing?

Als webshop heb je vaak te maken met verschillende producten. En per product heb je een andere marge. Op tv’s is deze bijvoorbeeld lager dan op een scheerapparaat. Meestal wordt er gewerkt met een percentage. Bijvoorbeeld 3% of 5%. Op mobiele telefoons is het percentage vaak rond de 2%, op tv’s rond de 3% en op een scheerapparaat bijvoorbeeld 5-7%.