Hoe houd je overzicht op je debiteuren?

  • Categorie: Financieel
  • 11 juni 2022
  • Geschreven door: René Dekker
debiteurenbeheer

Je bent ondernemer en natuurlijk wil je dan een goede relatie met je klanten hebben. Je klanten zijn direct of indirect ook je debiteuren. Dit hoeft niet meteen erg te zijn maar wanneer je een aantal klanten hebt die slecht zijn in het betalen van de factuur kan dit zeker stress opleveren en met een beetje pech ook nog financiële ellende.

Wanneer is iemand een debiteur

Simpel gezegd is een debiteur een klant die wel een factuur heeft gekregen maar deze nog niet heeft betaald. Je moet ervoor zorgen dat die klant de factuur zo snel als dat mogelijk is gaat betalen. Dit noemen we debiteurenbeheer.

Het is de bedoeling dat je de post debiteuren op de balans zo laag mogelijk probeert te houden. Je omzet moet altijd hoger zijn zodat je uiteindelijk ook echt kan spreken van winst.

Het overzicht behouden

Zorg ervoor dat je een goed overzicht hebt in je debiteuren en doe er alles aan om je klanten te laten betalen. Heb je er klanten bij die met regelmaat te laat zijn met betalen kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om hen te laten betalen voordat ze het product hebben ontvangen.

Spreek met je klanten een betaaltermijn af waarin ze de nota moeten voldoen. Dit moet je vooraf al vast hebben gelegd. Het meest voorkomende betalingstermijn is een termijn van dertig dagen. De maximale betalingstermijn wat je mag stellen is een termijn van zestig dagen wat geldt voor bedrijven en dertig dagen wat geld voor de overheid. Deze betalingstermijn moet je opgenomen hebben in de algemene voorwaarden.

Maak goede afspraken met je klant omtrent de betalingen die verricht moeten worden. Zorg ervoor dat je een goed overzicht hebt wie er nog moeten betalen en binnen welke termijn dat dit moet gebeuren.

Je kunt ook een handig programma gebruiken om je debiteurenbeheer op een goede manier in het oog te houden. Je hebt dan in 1 oogopslag meteen duidelijk hoe ver je ermee bent en welke stappen dat je eventueel kan ondernemen zodat de facturen zo snel mogelijk betaald worden.

Kom je er met je klanten niet uit en wil je liever je debiteurenbeheer uitbesteden? Een verstandige beslissing. Uitbesteden levert jou minder kopzorgen op. Het kost je wat geld, maar dit verdien je vaak snel terug doordat jij meer tijd hebt voor je eigen werkzaamheden. Namelijk ondernemen.

Deel je klanten op

Heb je veel te maken met klanten die op rekening kopen of is het bij jouw onderneming normaal dat de factuur pas achteraf betaald wordt dan kan je jouw klanten indelen in grootte. Stel dat jij veel bedrijven hebt die bij jou afnemen dan mag daar een andere betalingstermijn gesteld worden dan bij kleinere bedrijven of particulieren.

Een groot bedrijf is een bedrijf dat meer dan 250 personen die werkzaam zijn in dienst heeft of een omzet heeft van meer dan 50 miljoen. Deze aangepaste betalingstermijn voor dit soort bedrijven moet je dan wel meenemen in je algemene voorwaarden.

Belangrijk om te doen

Je debiteurenbeheer op de juiste manier in het oog hebben is heel belangrijk. Alleen op die manier kan je op de goede manier een onderneming runnen. Wees niet bang om hulp in te roepen als je merkt dat je het niet allemaal op de rit hebt.